onsdag, september 17, 2008

Päronmarmelad med ingefära


Den här marmeladen är inget för den som inte gillar ingefära! För några år sen gjorde jag en päronmarmelad med vanilj men tyckte det blev för mjäkigt och inställsamt. Detta är bättre. Jag använde hemgjord syltad ingefära men det finns färdig att köpa i små burkar men gillar man det så lönar det sig verkligen att göra sin egen!

Päronmarmelad 2 normalstora burkar

600 g mogna päron
2 tumstora knölar syltad ingefära
saften från 1 lime
0,5 pkt syltsocker med låg sockerhalt

Jag tycker det är enklast att först klyfta och kärna ur päronen och sen skala dem. Sen delar man dem i alla fall i små bitar, strimlar ingefäran fiiiint, lägger allt i en kastrull och pressar ner limen och tillsätter sockret. Koka ca 5 minuter ( känn på päronbitarna) och häller upp på rengjorda burkar och sätter på locket på en gång.
Klart!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har du något recepttips på syltad ingefära. Skulle verkligen vilja testa det. Marmeladen verkar jättegod!

11:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Gott!! ingefära ger god smak till marmelader tycker jag! Päron ska jag prova dock!

11:31 fm  
Anonymous Anonym said...

det låter gott! ingefära är bland det bästa jag vet att smaksätta fruktkok med! bokmärkt!

6:07 em  
Anonymous Sara said...

Hur länge håller det i kylen? Hur länge håller det si i frysen?

3:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home