onsdag, september 17, 2008

Havtorn


Havtorn, nordens passionsfrukt växer i massor kring brofästet här i Malmö och jag har i flera åt tänkt plocka men nu när jag dagligen kör till Kastrup eftersom jag bytt jobb och börjat köra taxi blir jag ständigt påmind om dem då det lyser vackert orange längst vägen.

Jag visste att buskarna skulle vara taggiga och att bären skulle sitta direkt på grenen och att man behövde en sax för att klippa ner dem i bunken. Jag insåg snabbt att det inte funkar med små bunkar utan placerade dem i korgen och försökte pricka den istället. Nästa gång skall jag bara lägga lite tidningspapper i bottnen. Det är viktigt att det är en liten spetsig sax. Sen är det bara att klippa. Jag satt mer eller mindre bekvämt i en slänt hela tiden och efter 1,5 timme gav jag mig och då hade jag fått ihop 12 dl. Det var lite taggigt men inte på långa vägar så mycket som jag hade inbillat mig.

När jag kom hem sköljde jag dem plockade bort blad, några sniglar och en och annan nyckelpiga sen körde jag dem i min råsaftscentrifug. Varje litet bär har en stenhård liten svart kärna och jag kan säga att katten var inte imponerad av ljudet. Efter ett tag kom jag på att om jag lyfte lite på den övre fastspända delen på centrifugen så for kärnorna ut i trumman och jag behövde inte tömma den hela tiden.

Till sist lät jag den rinna igenom en silduk och fick 6,5 dl juice som jag har stoppat in i frysen och senare tänker göra sorbet, glass eller något annat gott av.
Jag tog bilen och parkerade på parkeringen vid Öresundsbroutsiktsplatsen men en man som jag pratade med sade att om man cyklade längst cykelvägarna där ute så fanns det hur mycket som helst.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad härligt att du plockat så mycket havtorn. Själv har jag tre buskar på gården men de har bara gett ett fåtal bär i år.

9:39 em  
Anonymous Anonym said...

Inte hade jag en aning om att det fanns så mycket havtorn i Malmö!

9:12 fm  
Blogger Mildamakter said...

Tack för tipset, jag hade inte heller nån aning om att det fanns så mycket havtorn här :o)

9:31 em  
Blogger Viktoria said...

Gud så spännande, havtorn ser ju så exotiskt ut!

Hur är nya jobbet?

7:33 em  
Blogger Anna-Eva said...

Vad duktig du är. Jag bara går förbi och tänker att jag ska plocka år efter år.Tack för tipset att klippa ner dem, det ska jag testa :)

10:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Inte visste jag att det fanns hagtorn så långt söderut, själv bor jag i Roslagen och där finns det massor vid havet, jag har lyckats plocka 21 liter men jag använder inte sax utan jag nyper av dom precis som man tar bort en fästing. Sen mosar jag dem i en sil med en mortel och fryser in saften i fryspåsar. Det som blir över torkar jag i ugnen och använder till baket. Kärnorna är ju nyttigast. Massor med Omega 3.

7:50 em  
Blogger Karin said...

Jag testade att nypa av dem också och din liknelse med fästingar är slående.
Hur använder du din havtornssaft Bettan?

Victoria. Det nya jobbet är jättekul, jobbar kväll just nu men skall gå över så att jag jobbar kväll/ dag varannan vecka

9:22 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Karin
Va kul att Du är tänd på detta. Det är jag också. Saften som jag får använder jag som smaksättning till cheesecake, sufflè, parfait, glass mm. Du kan även göra marmelad och gelè. Eftersom jag fryser in i iskuber, tar jag en iskub 3-4 gånger i veckan och tillsätter ½ dl vatten och dricker, det täcker ju gott och väl C-vitaminbehovet och inte bara det, det är ju så gott.
Tänk på när Du ska smaksätta så ta ganska mycket och smaka av tills det blir som Du vill ha det.
Jag har förresten bakat matbröd alldeles nyss och tillsatt kärnor och skalen som jag torkat och så vackert och gott det blev. Lycka till

10:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home