söndag, september 21, 2008

Mandel och zucchinikaka, den ätbara versionen


I början av augusti bakade jag ursprunget till denna kaka och det blev inte så lyckat och om jag kunde skulle du få en länk till inlägget...Jag vet inte vad som hänt med datorn, jag kan inte fixa länkar och jag ser inte bilderna när jag skriver inläggen som jag gjorde förr.
I alla fall så fick jag en del förslag på vad jag kunde göra åt eländet och den senaste veckan har en zucchini legat och blängt på mig när jag öppnat kylskåpsdörren, så igår blev det dags att ta nya tag och denna gång blev det riktigt, riktigt bra!

Zucchini och mandelkaka 1 springform kanske 8- 10 bitar

250 g zucchini
100 g sötmandel
3 ägg
3/4 dl honung
1 dl farinsocker
2 dl vetemjöl
rivet skal och saft av 1 apelsin

täcke
1 dl pinjekärnor
100 g vit choklad
1 tsk finhackad färsk rosmarin

florsocker att pudra över

Dela zucchinin, skrapa ur kärnhuset och riv den grovt på ett rivjärn, jag föredrar handrivjärn till detta, det brukar bli kortare "rivor" på det viset.
Riv eller finhacka mandeln i matberedaren, den behöver inte skalas.
riv skalet, det orange biten fint och pressa saften ur apelsinen
Separera äggen.
Vispa gulorna med honungen och sockret poröst, tillsätt apelsinsaft och skal. blanda zucchin, mandel, och mjöl och rör ner det i smeten.
Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner det i smeten, först 1/ 3 och sedan resterande.
Häll smeten i en smord och bröad springform med ett papper i botten ( spänn fast det ). Grädda i 200 grader ca 35 - 40 minuter mitt i ugnen.
Rosta under tiden pinjenötterna i en torr stekpanna. Finhacka chokladen och blanda med rosmarinen. När pinjekärnorna kallnat blandas även de ned.
När kakan är klar, ta ut den och sätt ugnen på grill och flytta upp gallret. Strö över chokladblandningen och sätt in den under grillen tills chokladen smält och toppingen har fått lite färg.
Nu kommer det svåra; Låt det stå till nästa dag!
Pudra florsocker över vid serveringen ( hoppa inte över det! ) Man kan servera med grädde men jag har inte haft några problem med att äta kakan utan...