måndag, juli 21, 2008

Mynta och chokladglass

Isaac Mizrahi är en amerikansk designer som är duktig på mycket. På hans hemsida kan du få en massa råd om hur du skall klä dig. Han lagar dessutom en god glass i ett inslag om kändisar i köket som jag länkade till innan.
Jag har gjort om receptet lite, minskat det med hänsyn till min glassmaskin och dragit ner på chokladen till hälften då faktiskt för mycket av de ljuvliga faktiskt kan bli för mycket. Han färgar dessutom glassen lätt grön med karamellfärg,något som jag hoppar över. Det som var så fantastiskt med att testa detta recept var att man fick ut så mycket smak ur myntabladen. Jag har aldrig använt dem så tidigare; hackat ner någon i en sallad eller i en mojito... Myntaglass med hackad choklad, blir ca 5 dl glass ( jag överlämnar åt var och en att avgöra hur många personer det räcker till...)

3 äggulor
3,5 msk socker
2,5 dl myntablad, lätt packade, sköljda, torra
2,5 dl mjölk
1,5 msk socker
1,5 dl vispgrädde
50 g mörk choklad

Vispa äggulor och 3,5 msk socker pösigt.
Värm mjölk, 1,5 msk socker och myntablad i en tjockbottnad kastrull. Skall ej koka!
Slå lite av mjölkblandningen i äggulesmeten under vispning och häll sen äggulesmeten i mjölkblandningen under vispning.
Ställ tillbaks på värmen och låt krämen sjuda så den tjocknar lite.
Sila av bladen och kyl krämen. Tillsätt vispgrädden och låt det stå och svälla över natten.
Frys i glassmaskin och mot slutet tillsätts grovt hackad choklad.

Etiketter: