onsdag, juni 25, 2008

Malmö International Street Market

Gatumarknaden började en dag tidigare. Av det kan man dra slutsatsen att man skall inte tro på allt som står i tidningen, dessutom fanns det inga tulpaner heller så långt ögat nådde Gatumarknaden är en kul grej, det är kul när det händer lite på stan. Annars var jag väl inte så imponerad!
Vitlöken var väl det enda som jag tyckte hade varit kul att köpa

Annars fanns det mesta; korv, tvålar, ost, godis där jag betvivlar att färgämnena är godkända i Sverige. Dessutom var det uppblandat med lite pynt och annat. Man körde bake off bröd på torget. Dessutom kunde man äta paella, tysk korv och en potatis och osträtt. Det var säkert något mer. Jag tyckte maten kändes fräschare än under Malmöfestivalen.
Är du i Malmö ta en tur på stan men åk inte hit för detta. Kom nästa vecka och besök Möllans ost eller ostaffären på Lilla torg, bättre urval och kvalitet, dessutom säljs riktigt hantverksmässigt bakat bröd på flera ställen, bakeoffköret har vi på varje minilivs, det behöver vi inte på torget. Al Basha vid Möllevångs-torget säljer baklawa...Jag skulle gärna vilja testa de lokalt berömda falafeltvålarna...( för er som inte är från Malmö så är det två tjejer som återvinner frityroljan från falafelkokningen och gör tvål av den)
Jag skulle vilja se en matfestival där alla lokala producenter kommer ut och visar vad de kan. Vi har duktiga bagare, chokladmakare, fina delikatessaffärer och ostaffärer i den här stan som kan betydligt bättre än så här. Varför inte köra en variant av den sk. Gallerinatta när alla gallerierna håller öppet. Tryck upp en karta och låt oss traska runt till dessa affärer istället, kan gärna kombineras med en marknad någonstans. Låter det inte trevligt?

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Här är en till som besökte marknaden idag :) Kan bara säga att jag håller med dig om vad du skriver! Den där Gallerinatta hade jag gärna gått på!

p.s. Vi har länkat till din blogg nu också!

8:04 em  
Anonymous Anonym said...

Shit vilken pessimistisk inställning man kan ha till en sån bra sak som detta.. En av de väldigt få gångerna det överhuvudtaget har funnits liv och något originellt i det annars så tråkiga Malmö, för att inte tala om Sverige, och så har du inget positivt att säga om det hela. Vad är det med er svenskar? Allt som är svenskt är alltid bäst och ingen annan kan som svenskarna. Vi håller oss till våra köttbullar och vårt trygga, tråkiga och sorgliga, för ingen annan kan mat som Sverige, alla andra använder ingredienser i sin mat som inte är godkända i underbara Sverige och därför även livsfarliga att äta. För folk i andra länder mår ju dåligt av det de äter. Nej åk inte hit för detta. Nej, Gud varför ska man vara lite internationell för en gångs skull och sluta leva i sin lilla bubbla där allting kretsar kring Sverige och det som är svenskt?

3:08 em  
Blogger Karin said...

Tänk så underbart det är att få bo i en stad som Malmö, där det bor människor från så många länder som dagligen berikar utbudet av bla livsmedel men även restauranger, caféer och bagerier. Här finns även svenskar som med kunskap och ambition dagligen ger oss en möjlighet att få del av det bästa av andra länders mattraditioner. Ta en promenad och upplev Malmös utbud.
Jag har inget emot att det händer saker på stan. Men jag tycker inte att utbudet på gatumarknaden tillför utbudet i stan något och jag betvivlar forfarande att färgämnena i godiset är tillåtna...

3:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home