måndag, juni 16, 2008

Tamarilax

Lax tillhör de saker jag alltid har i frysen och även om jag tycker den är allra godast med fetaost och kapris så försöker jag variera mig lite. I ett relativt nytt nummer av Elle Mat och vin så lagade någon av systrarna Voltaire denna variant.

1 portionsbit lax
1 msk tamarisoja
lite sesamfrön

Låt laxen marinera i sojan 15 minuter vilket borde stämma överens med tiden att värma upp ugnen. Strö över svarta sesamfrön, skulle tro att det funkar precis lika bra med vita! Enligt tidningen skall man sätta ugnen på 180 grader och sen grilla laxen där under 5 minuter. Funkar inte riktigt! Antingen grillar man på hög värme och varför inte ute, eller också så får den stå inne och steka tills den blir klar
Sen skulle man ha svarvad rödbeta till. En grönsakssvarv kostar mellan 1000 och 2000 kronor enligt tidningen. Jag körde tomater, färskpotatis, broccoli och lite tzatziki till, allt från Mossagårdslådan.
Jag gillade den här laxen och kommer att göra den igen!

Etiketter: