tisdag, juni 24, 2008

Véronique Mauclerc

Véronique är en ung tjej som driver ett bageri i ett område i Paris där jag inte tror att jag skulle gå när det är mörkt. Jag har hittar stället i Clothilde Dusouliers lilla guidebok som jag skrivit om tidigare.

På bageriet experimenterar man med olika mjölsorter, man använder endast ekologiska mjöler och levain ( vildjäst) och så gräddar man brödet i en vedeldad ugn som är ca 100 år gammal. Man har en Salon de the vilken syns genom brödhyllan. denna tesalong består av 11 sittplatser och tjänstgör också som allmän förvaring, personalens skåp, den fantastiska gamla kylen finns där och dessutom står där ställningar med bakverk på.
Här är bakugnen som är precis innanför tesalongen. Tygstyckena som hänger där använder man när man bakar baguetter. Där låter man dem jäsa och genom att göra "vallar" av tyget hålls de åtskilda
Här är det fantastiska kylskåpet! Vad är en rosa SMEG kyl mot detta????
När jag frågar efter frukost och tjejen i butiken inser att jag inte förstår franska går hon och hämtar en av bagarna som talar utmärkt engelska och älskar att få göra det. Det har ett brunch alternativ för 11 euro som innehåller, varm dryck, juice, viennoise eller wienerbrödstyp av bröd, jag väljer ett med choklad i som jag sätter i mig medans han häller upp juicen åt mig. Jag får också välja ett bakverk och tar då äppletarten som innehåller russin och är glacerad med aprikos. (Jag sparar den till sist och funderar på att be om en påse att ta den med i. men efter ett pars tuggor så har jag snart satt i mig den med lite påtår.)Dessutom får jag en brödkorg med tre sorters bröd, smör och två sorters marmelad. Jag trodde att jag tog kort på hela frukosten men jag måste blivit så till mig av alltsammans att jag glömde det
Det här är ett av bröden, bakad med levain på hälften råg och hälften vete och med mandlar, hasselnötter och pistagenötter i. Det är det godaste bröd jag någon gång ätit!!!! ( förlåt pappa! ) Jag har ett halvt bröd i min frys just nu!!
Jag är där ungefär när bagarna skall gå hem och man skall leverera bröd, bla dessa bröd på bilden ovan. Leveransen går till så att alltsammans stuvas in i baksätet på Véroniques lilla bil som körs fram.
När bagaren berättar om de ekologiska mjölerna frågar jag varför det inte är skyltat med att det är ekologiskt. han förklarar att det är hårda krav för det och att det kan vara svårt att hitta tex nötter alltid som är ekologiska, men mjölet är alltid ekologiskt!. Frukten är det tex inte så därför gör man inte så stor affär av det.
När jag frågar hur tidigt på morgonen han börjar jobba svarar han att det varierar men oftast klockan ett men ibland halv 12..."fast det är ju egentligen inte morgon..."
Nedan några av de söta bakverken i fönstret
Bageriet ligger på 83 Rue de Crimée i 19 arr precis uppe vid Parc de buttes Chaumont som är en mycket kuperad park vilket kanske behövs efter frukosten. Det är mycket folk som joggar, sysslar med Thai Chi, skolklasser, pensionärer, en grupp håller på med någon slags morgonjympa som påminner mig om fågeldansen just när jag går förbi.
Närmaste tunnelbanestation heter Laumière.

Etiketter: