torsdag, april 24, 2008

Panzarella

Jag gör annat än bakar bröd! Idag gjorde jag en italiensk brödsallad som jag åt med stekt halloumi, vilket var evigheter sen sist, jag gillar halloumi även om det egentligen är som att äta salt frigolit (inte för att jag har provat...) Jag har en jättefin liten bok som heter "Året i Toscana" tror jag den är för närvarande begravd någonstans i mitt vardagsrum som för närvarande skulle funka som vinjett till "Rent hus".
Boken handlar om två engelska arkeologer som skaffar ett hus i Toscana för att komma närmare fyndplatserna som i deras fall är Grekland. De köper ett litet hus, eller om de hyr det...I alla fall på huvudgården bor Silvana och hennes man som jag glömt namnet på och de lever i mycket stor utsträckning på det gården producerar. Man får följa dem under ett år, vad som händer under de olika månaderna och så är det recept instuckna här och där. Bla på Panzarella. Jag tittade i ett par andra böcker där gurka ingick och som jag inte hade hemma. Vidare skulle man blöta torrt bröd och sen smula det i salladen så min version får väl bli en liten lyx version så här i frysens välsignade tidevarv

Panzarella 1 stor portion

5 skivor grahamsbaguette eller annat gott bröd
250 g körsbärstomater
1 stor salladslök
olivolja
balsamvinäger
basilika
salt, svartpeppar

Skär kanterna av baguetten och skär inkråmet i tärningar, halvera tomaterna och skiva salladslöken och basilikan. Blanda alltsammans i en skål och tillsätt olivolja, vinäger och salt och peppar. Låt det stå och dra en stund framme. Enligt de böcker jag konsulterade kunde det gärna stå i kylen över natten

För ett tag sen fick jag KRAV olivolja från Fontana. Jag kan inte hitta oljan på deras hemsida så antingen är den dåligt uppdaterad eller så har den inte kommit ut i affärerna ännu. Bortsett från att oljan är god så gillar jag när produkter är KRAV märkta och jag tycker det är extra bra när fabrikanter som tex Fontana har det i sitt sortiment då de gör att det är lätt att hitta produkten i hela Sverige tom. i Årjäng ( Jag har inget emot Årjäng men affärerna där har en viss begränsning i sortimentet )

Etiketter: ,