måndag, april 21, 2008

Mer om jäs"korgar" och brödbak

Mina jäskorgar funkar alldeles utmärkt. Här är ett färdigjäst bröd och här är de uppstjälpta på plåten, redo för att gräddas...
...för att slutligen se ut så här:
Jag tog och delade mitt papprör i två delar och lade bakplåtspapper för att pappen inte skulle bli fuktig. Tanken var att jag skulle mjöla och sen stjälpa upp baguetterna, nu blev det inte så utan jag drog försiktigt bort rören så att bröden hamnade på bakplåtspappret som jag sedan drog över på den varma plåten. Bröden flöt ut lite men när de var gräddade blev de väldigt runda.
Bröden var ett experiment med mindre mjöl, mer grahamsmjöl och surdeg och jag tyckte de blev väldigt bra, lite större hål, lite segare och lite fuktigare vilket pappa kallar för degiga...
Nu har jag en omgång till på gång som jag skall ta lite mer mjöl i, de blir klara imorgon kväll. Det är nackdelen med att baka på det här sättet att vill man testa en gång till så tar det några dagar.