måndag, mars 24, 2008

Moët et Chandon

I onsdags tog jag tåget till Epernay, "tågen går ofta" sade damen på turistbyrån men när jag köpt min biljett var det över 2 timmars väntan. Jag fördrev tiden med en promenad i kvarteren bakom stationen där jag bla hittade två supermarket.
När jag googlat om Reims har jag sett kommentarerna om Epernay att det var en sömnig håla och det fanns ingenting annat än champagnehusen att titta på. För mig blir det ögonblicklig kärlek, kanske för att just då tittar solen fram...
Utefter Rue de Champagne ligger många av de stora champagnehusen, Moët et Chandon ligger först på höger sida.

Utanför står statyn av Dom Perignon han som såg stjärnor.

Jag hade sån tur att en engelskspråkig tur skulle börja om fem minuter och jag betalar 20 euro för en "Imperial tour"


Efter en liten familjehistoria och en film om hur man framställer champagne mycket konstnärligt visat med hjälp av hur man blandar färger går vi ner i källarna. Moët et Chandon har källare i 3 våningar och jag kommer inte ihåg hur många kilometer det handlar om.
För dig som har hört talas om fransmännens framfart på vägarna så kan jag rapportera att de kör truck på ungefär samma sätt!

Det här är en våning, med en liten prick som talar om var man är om guiden skulle tappa bort dig.
I det här valvet ligger 20922 flaskor och jäser bubblor. Vid denna jäsning har flaskorna "ölkapsyler" på sig. 1 flaska på 10 000 exploderar

Här står flaskorna i sina ställningar för att få jästen att sjunka ner i korken, vridningarna görs för hand och tar 6 veckor. Enligt guiden skulle det funka att en maskin vred dem men det var en tradition hos M & C att de skulle göras för hand


Man gör champagne i 4 flaskstorlekar halvflaska, helflaska, magnum och jeroboam( 4 flaskor). Resten av storlekarna tappas från magnumflaskor som är den bästa storleken, (någonting med att luftfickan är lika stor i en helflaska som i en magnum)
Jeroboam är den storleken som Grand Prix vinnaren får och skakar, en tradition som började med att vinnaren 1950 fick en flaska av M & C som han DRACK!

Den här portvinstunnan var en gåva till Moët från Napoleon som besökte Moët vid fem tillfällen, före han gav sig ut på slagfältet. Vid ett tillfälle kom han inte till Moët utan åkte till Belgien och drack öl istället och så gick det som det gick i Waterloo...
Det finns massor av Champagnehus i Epernay och även i Reims som har guidade visningar och provsmakningar, nu var jag lite före turistsäsongen så många öppnade efter beställning.
Jag rekommenderar varmt att man går en tur om man är i närheten för det är verkligen intressant och man får en annan respekt för hantverket som ligger bakom bubblorna.

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åååh vilken härlig tur du fick med en champagne-visning. Jag har varit i Reims två gånger och det är fashinerande att se tillverkningen av denna underbara dryck. Det är ju inte ofta man dricker en äkta champagne och denna var helt underbar och så härligt att man kunde köpa några flaskor utan att bli ruinerad. Ha det gott // Solan

5:13 em  
Anonymous Anonym said...

Vad spännande att läsa om! Tack för att du delar med dig!

7:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home