måndag, mars 03, 2008

Favorit i lite annorlunda repris

För ett tag sen gjorde jag ugnsspätta med rökt lax i från en Buffétidning. Ikväll tog jag fram resten av spättan från frysen och gjorde en stekt variant. Serverade den sen med en liten driva av färskriven pepparrot. Jag vet faktiskt inte vilken variant som är godast...

Laxfylld rödspätta

2 filéer av rödspätta, vita skinnet borta också!
1 skiva rökt lax
ägg
ströbröd
salt

Lägg laxskivan mellan de båda spättafiléerna och tryck till. Vänd den i uppvispat ägg med lite salt och sedan i ströbröd.
Stek i smör på medelvärme tills den blir gyllenbrun och genomstekt, det gör inget om laxen inte är genomstekt.
Riv färsk pepparrot över.

Förra året hade jag som ambition att äta mer färsk fisk, nu har jag fått lite bättre rutin på det, oftast köper jag till 2 middagar och lägger hälften i frysen. Jag är medveten om att den fisken inte blir färsk då men min fiskdiet blir i alla fall mer varierad.

Etiketter: