onsdag, november 21, 2007

Sockerkaka

Tanken var att jag skulle baka choklad och rödbetskaka med färskostglasyr men tiden gick och till slut blev det vanlig sockerkaka som är nog så gott. Jag bestämde mig för att testa ett nytt recept från Annas mat. "Ovanligt saftig och god kaka trots att det är så lite fett i kaksmeten" jag håller inte riktigt med. Jag tycker den var för torr och för söt, trots att det heter sockerkaka!
Anna skriver också att den är idealisk till tårtbottnar. Ja där passar den nog bättre.

Sockerkaka
2 ägg
2 dl socker
50 g smör
1 dl mjölk ( eller vatten )
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

smord och bröad 1,5 liters form

Vispa ägg och socker pösigt
Blanda samman de torra ingredienserna
Smält smöret och tillsätt mjölken, låt koka upp och vispa ner det i äg-sockerblandningen. Rör ner de torra ingredienserna
Häll i formen, grädda 175 grader ca 35 - 40 minuter ( mina behövde längre tid )

Jag har ett riktigt bra sockerkaksrecept i en pärm som står under mitt matbord i köket, har en svag förhopping att kunna få hit hantverkare i en snar framtid så jag har börjat tömma vardagsrummet. Återkommer i ämnet

Etiketter: