söndag, november 11, 2007

Hallon och kanelmarmelad

Jag äter för tillfället rostade mackor med marmelad på morgonen och efter att gjort slut på den fådda plommonmarmeladen är jag nu inne på hallon och kanel, inspirerad av ett inlägg hos Chocolate and Zucchini där hon berättade att hennes mamma brukade stoppa kanelstänger i hallonmarmeladen och låta det stå och mogna i skafferiet.
Jag tyckte det var säkrast att låta den koka med.
I somras upptäckte jag hur kul det var att använda syltsocker, den inte så söta sorten. Ett tag slank det mesta som låg i köket och kylen ner i grytorna. Jag kom på att om jag tog halva paketet så fick jag 2 burkar, vilket kändes lagom för mig, en att spara och en att ge bort. Jag testade jordgubb, nektarin och vanilj, päron och ingefära ( tog lite för mycket vatten med där...)

Hallon och kanelmarmelad 2 burkar

500 g djupfrysta hallon
saften av en lime
0,5 pkt syltsocker med låg sockerhalt
4 kanelstänger

Koka sylten enligt vad som står på förpackningen!

Etiketter: ,