onsdag, november 14, 2007

Fisk och persikocurry

Jag ville göra något snabbt och gott och lite nytt i HK i måndags och föll för detta. Receptet kommer ursprungligen från Nigella Express och har kommit till mig via BBC Good Food och sen har det förvanskats av mig I måndags gjorde vi det på särskolan och åt nudlar till ( Eldorados nudlar är ingen höjdare! ) På tisdagen gjorde vi det i en "vanlig" klass med bla 2 thailändare i och serverade med ris ( bättre). Maten fick godkänt av båda men när vi skulle äta höll den ena upp en ärta, tittade på mig och sade:
- Karin, hade min mamma lagat det här hade det varit så starkt att du inte klarat av att äta den här!
Den andre tyckte att det var nog mer Laos inspirerat , dessutom kan jag nu uttala Nam pla på rätt sätt ( utan l ) nam betyder vatten och pla betyder fisk. Så här gör man:

Fisk och perskocurry 2 - 4 personer
1/4 purjolök
1 msk olja
1,5 msk röd currypasta eller efter smak
2 dl kokosmjölk
2,5 dl vatten
0,5 hönsbuljongtärning
2 tsk fisksås
0,5 pressad lime
1,5 sötpotatis i cm tärning-wannabees
1 dl gröna ärtor
200 g fisk i stora tärningar
150 tärnad mango, vi tog 0,5 burk konserverad persika
färsk koriander att strö över
Fräs purjolöken mjuk i oljan och tilsätt sedan currypastan, fräs lite till, tillsätt, kokosmjölk, vatten, buljong, fisksås och lime, koka upp och tillsätt sötpotatisen.Låt den koka nästan klar på, sjuda lite och tillsätt sedan ärtor, fisk och frukt. Låt fisken bli klar och strö över koriander vid serveringen.
För många år sen körde jag en liknande variant med 1 burk kokosmjölk och grön currypasta, detta är bättre! Variera med kyckling eller ta wokgrönsaker i. Nigellas orginalrecept använde sig av räkor.
Icas frysta mango skulle antagligen fungera fint här.

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

Det här receptet ska jag skriva ut, är ständigt på jakt efter nya saker att göra med fisk...

9:55 fm  
Blogger lina said...

Ser ju jättegott ut, fiskrecept är alltid välkomna hos mig:)

6:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home