lördag, november 24, 2007

Lutfisk

När jag var hemma förra helgen hade mina föräldrar lagt lutfisken i blöt.
Lutfisk är nog en sån sak som man antingen älskar eller hatar. Själv har jag lärt mig tycka om det i vuxen ålder, men jag äter bara den hemlutade och vill ha vit sås och kryddpeppar till. Här i Skåne äter man ju gärna senapssås till, men min familj kommer norrifrån, från saltgurkan och paltbrödets land...
Mina föräldrar har lutat själva så länge jag kan minnas, när jag var liten höll de till i det brygghus som hörde till vårt dåvarande hus och som också tjänstgjorde som cykelförråd, så det var ett djupt andetag, in och hämta cykeln, snabbt ut och sen andas igen.
Härom året dammsög vi halva Skåne efter soda och under några minuter höll vi på att få målarsoda i fisken....men i år har den rätta sodan funnits i anslutning till fisken.
Det är lite pyssel med att luta själv men det underlättas om man har tillgång till vattenslang och möjlighet att byta vatten utomhus, sen är det nåt med känseln i mammas tumme som avgör när den är klar.
Jag lägger mig inte i tillredningen men tycker att det är roligt med en så gammal tradition som var lutfisk är.
Är det nån som vill veta mer om lutning, lämna en kommentar så skall jag tvinga mamma att svara.

Etiketter: ,