lördag, augusti 04, 2007

Pain d´Épice

Jag har precis köpt Chocolate and zucchinikokboken och den är väldigt trevlig. Det är som att läsa bloggen fast i bokform. Dessutom har hon skafferilistor som jag älskar men det vet ej sjutton om jag går och köper ank och gåsgrejor som fois gras och confit, färdiga patéer, annars har jag nog det mesta.
Det jag bestämde mig för att testa först var ovanstående bröd/kaka som hon talar lyriskt om, det är en slags mjuk pepparkaka sötad med honung och när jag kollar i mina andra franska kokböcker hittar jag den i "Det klassiska franska köket" av Mireille Johnston. Där kallas de också burgundiska pepparkakor och hon berättar hur romare och greker sötade bakverk med honung och hur araberna blandade mjöl och honung och förde med sig detta till europa. Redan på 1300- talet finns den här typen av bröd omnämnt som bra för matsmältningen och på 1700-talet hade ett slags standardrecept utvecklats som angav bla honung och 10 kryddor. C & Z har inte riktigt lika många kryddor i sitt bröd och hon använder sig av grahamsmjöl istället för det enligt Johnston klassiska rågmjölet. Hur smakar det då? Kryddsmaken är väldigt god men konsistensen är lite stabbig. Vanlig mjuk pepparkaka är godare men jag gillar historien bakom detta. Vore väl något för alla som drar till medeltidsveckan i Visby nu!

Pain´Èpice 1 form 1,5 liter
1,5 cup mjölk
2/3 cup god honung ( funkar även med Eldorado!)
1/3 cup mörk sirap eller ljus eftersom det var vad som fanns hemma
1 cup vetemjöl
1 cup grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 nypa salt
0,5 tsk vardera malda nejlikor, kanel, ingefära och muskot
gärna 1/4 cup finhackade apelsinskal eller syltad ingefära ( glömde! )

Olja en avlång 1,5 liters bakform och lägg ett papper i botten på formen dessutom.
Värm mjölken med honungen och sirapen i en kastrull så allt smälter och blandas.
Blanda samman de torra ingredienserna. Vispa ner de torra ingredienserna i mjölk-honungsblandningen och häll det i formen, det är en mycket lös smet! Grädda i 175 grader ca 40-50 minuter enligt boken, jag lät min vara inne 1 timma.
Låt svalna 1 i formen 20 minuter och lossa sen kanterna försiktigt med en kniv och stjälp upp den. Låt den kallna och svep sen in den i folie och låt den ligga i ett dygn innan du skär skivor av den. Det skall vara väldig skillnad på att äta den i tunna skivor resp tjocka, själv tycker jag det var godast att ha ca 1 cm tjocka skivor och bre smör på dem.
Jag kommer definitivt att göra detta igen men först skall jag testa Mireille Johnstons recept!

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Anne said...

Ååh, den boken vill jag också ha! :)

9:42 fm  

Skicka en kommentar

<< Home