lördag, juli 28, 2007

Morotssoppa

Morötter är nyttigt, morötter är bra för miljön, morötter är goda att äta, man kan göra mycket gott av morötter, eller hur? Morotssoppa måste vara gott! Så har jag tänkt och testat att tillsätta linser, apelsin, ingefära och gud vet vad, för det verkar som att man måste göra något för att få bort den söta jolmiga smaken på soppan och ge den lite sting.
I den vid det här laget välkända Mr Latte boken finns det givetvis en morotssoppa!!!..... Denna soppa innehåller även fänkål och jag berättade för en väninna igår att jag skulle laga denna soppa och det var den sista morotssoppa jag skulle göra....
Det blev gott!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Dessutom blev det snyggt i de Veronagröna soppskålarna.

Jag gjorde lite ändringar i receptet och för säkerhets skull tog jag fram min hjärtgryta...

Morotssoppa med fänkål ca 4 portioner

1 msk smör

0,5 fänkål

340 g morötter ( ja, jag vet! men det är ett amerikanskt recept! )

1 vitlöksklyfta

1 buljongtärning kalv + 1 grönsak

3 msk apelsinjuice

saft av 1 lime

3 msk tjock yoghurt eller gräddfil som i orginalet

Skala och skiva morötterna, skär bort "dillen" på fänkålen och strimla den sen, fräs det i smöret med den skivade vitlöken.

Tillsätt först 0,5 liter vatten och buljongtärningarna, jag brukar blanda olika sorters buljong, jag har fått för mig att buljongsmaken inte tar över då...)

Låt sjuda ca 20 minuter tills morötterna är mjuka, mixa med apelsinjuice, pressad lime och yoghurt. Späd med lite mera vatten , tillsätt "dillen" värm och smaka av.

Etiketter: , ,