tisdag, augusti 28, 2007

Lantgårdsutflykt

Jag har varit på lantgårdsutfärd idag med Naturskolan. Syftet är att bekanta sig med 3 gårdar inför ett bondgårdsbesök som jag skall göra med eleverna om några veckor. Första stopp var Dammtorps handelsträdgård som har en av Sveriges 3 ( tre !!) ekologiska äppelodlingar. De odlar Rubicon tror jag äpplet på trädena heter eller något liknande
Detta är samma äpple. Jenny som driver trädgården tillsammans med sin man berättade att de sprutar äpplena med såpa, rapsolja och en slags svampar som jag glömt namnet på och hon var noga att påpeka att det var definitivt inget flum med ekologisk odling! Den lilla plastbiten till höger på bilden utsöndrar doft från en hon virvel av något slag vilket gör att hannarna svärmar kring plastbitarna och inte fattar var honorna är och så blir det inga fler!

Detta är ett nytt favvoäpple för mig, heter Santana ( Tänk på Carlos så kommer du ihåg det )
De odlade dessutom perenner i växthus, detta var inte en ekologisk odling men eftersom växthus var en slags slutet system så kunde det ligga precis bredvid äppelodlingen.
Vi fick också veta att varje äppelträd består av 3 sorter ympade på varandra, äppelträden på bilderna är 4 år.
Jenny och hennes man finns på bondens egen marknad i Malmö där de säljer planteringsväxter, blommor och prydnadspumpor ( som jag brukar köpa)
Handelsträdgården ligger väldigt nära stan, man kan ta bussen till ICA Maxi Tunby ( tror jag det heter ) sen får man gå sista lilla biten

Etiketter: , , ,