fredag, augusti 17, 2007

Marienlyst

Skolan började i tisdags för oss lärare och idag var vi på den traditionella " Ut i det blå" utflykten, det är andra gången vi gör det men varje tradition måste ha skett ett fåtal gånger från början. I alla fall åkte vi över bron och efter medhavd fika kompletterad med danska wienerbröd ( givetvis med choklade ) var vi en kort stund i Helsingör och sen åkte vi till Marienlyst som ligger i Helsingör. Jag har aldrig varit där tidigare men det har diverse kungligheter varit för det var fullt med foton som bevis på väggarna. Vi åt frokostbuffén vilket innebar en mängd kallskuret, sill, lite småvarmt, ost och bröd. Buffén var väldigt fräsch och allt var ordnat så att man skulle kunna lägga "rätt" saker ihop på sina smörrebröd, närmast syns veterinärens nattmacka med saltkött, leverpastej och köttgelé och nedan ingredienserna till ett rostbiffssmörrebröd.
Hmm, gaffeln kanske är något felplacerad...
Jag försåg mig med räkor, lax och rostbiff med pepparrot, remoulade, rostad lök och inser jag nu glömde gurkan. Ostbordet hade dessutom massor av olika sorters kex, dadlar ( gott med grönmögelost) och torkade aprikoser ( gott som det är )
Kaffet intogs på terassen med den här utsikten över sundet, fast Sverige kändes närmare live.
Hade jag flyttat kameran lite till höger hade Kronoborgs slott kommit med på bilden. Det är alltså promenadavstånd från centrum.

Etiketter: