lördag, augusti 04, 2007

Instant Marocko

Jag vet inte om denna bild är så bra illustration egentligen. Jag har aldrig varit i Marocko, skulle gärna vilja dit. Hade en gång en marockansk kompis som bla lagade fantastisk couscous. Han gjorde den i ugnen och stänkte och fluffade upp grynen. Sen serverade han den med en gryta med lamm och kikärtor, massor med grönsaker i gigantiska portioner som vi givetvis satte i oss!
Han skulle inte godkänna min couscous ,vilken görs genom att hälla buljong över grynen, låta det stå några minuter och fluffa med gaffel...
Ras el Hanout är en marockansk kryddblandning som jag försökte få en elev att köpa när de åkte hem till Marocko härom sommaren. Det blev ingen men hon berättade att det betydde ungefär "skafferi", någon annanstans har jag läst att det betyder "översta hyllan". Det verkar vara en kryddblandning som det är lite upp till den som blandar den vad som är i. Jag kommer dessutom ihåg ett avsnitt av något Nigellaprogram där hon går och låter kryddblandningen som har rosenknoppar i sig silas genom fingrarna som sand.
När jag var i NY för snart 3 år sen köpte jag en burk "Moroccan Rub" på Dean and DeLuca och året efter fick jag tag på Ras el hanout i en liten affär i Paris. Dessförinnan har jag förlitat mig på följande blandning från Eja Nilssons bok som heter "Nordafrikansk mat, från Kairo till Casablanca"
För närvarande hoppar jag mellan de tre sorterna. Kryddblandningen går bra att krydda kött med använda i grytor och soppar, tillsätt lite av den och finn dig förflyttad till Marocko!

5 lagerblad
1 msk timjan
1 msk svartpepparkorn
1 msk nyriven muskotnöt
1 msk kryddnejlikor
1 msk korianderfrön
1 kanelstång
0,5 muskotblomma
3-4 kardemummakapslar
0,5 tsk malen ingefära
1 tsk spiskumminfrön
1 tsk gurkmeja
1 tsk anisfrön
1 tsk cayennepeppar
2 msk paprikapulver

Mal och blanda alltsammans.

Etiketter: