torsdag, april 05, 2007

Manhattan clam chowder

Jag har alltid tänkt att detta är något som jag gör ganska ofta, men i och med bloggningen så inser man att det inte är så, det är synd för jag tycker väldigt mycket om den här soppan. Jag har en underbar bok som heter Heritage of American Cooking. Jag har köpt den för 150 kronor tror jag. Den är utgiven av Better homes and gardens och handlar om amerikansk matkultur och bakgrunderna och så är det massor med recept, anpassade till dagens förhållanden och vackra bilder med lite "lilla huset" stuk på.
Receptet kommer ursprungligen därifrån och där kan man också läsa om det krig som förekommit/ förekommer mellan anhängarna av New England Clam Showder och anhängarna av Manhattan Clam Chowder. Vid något tillfälle var det tom en politiker som lade fram ett förslag om att man skulle förbjuda blandningen av tomater och musslor ( Tänk på det nästa gång du tycker EU detaljstyr vissa saker ). Jag har ätit NE varianten en gång också då jag hade en utbytesstudent som lagade det. Gott men jag föredrar NY!

Manhattan Clam Chowder ca 2 liter

1 burk musslor i lake
1 fp strimlat bacon
1 stor gul lök, hackad
0,5 röd paprika, tärnad
0,5 grön paprika, tärnad
3 potatisar, skalade och tärnade
1 morot, skalad och tärnad
3 stjälkar blekselleri, tärnad
1 tetra krossade tomater, 500 g
5 dl vatten
2 tärningar hönsbuljong
nån slags hetta av chili
svartpeppar
hackad persilja

Låt musslorna rinna av och dela dem i två bitar om de är stora vilket de brukar vara.
Fräs baconet i eget fett tills det börjar ta färg, tag upp det och låt det rinna av på hushållspapper. Fräs lök, paprika och blekselleri i fettet tills det blir glansigt och sjunker ihop lite, tillsätt potatis, morot, krossade tomater, vatten, buljong, lite chili och svartpeppar. Låt det sjuda på svag värme tills potatisen är klar. tillsätt musslorna och baconet och låt allt bli varmt, tillsätt persilja och smaka ev av med salt.
Jag brukar skära grönsakerna i tärningar ungefär som färdigköpt pyttipanna. Egentligen skall man strö baconet över vid serveringen, gör som du vill så länge det inte finns nån lag som reglerar det!

Etiketter: , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! Jag vill länka till rubrikerna i din blogg från http://matforum.nu, men tyvärr hittar jag inget annat sätt att kontakta dig än detta. Vore tacksam om du kunde skicka mig ett mail på andreas@matforum.nu så vi får kontakt. (Plocka gärna bort denna kommentar då du läst den så att min adress slipper ligga ut på nätet, det kommer så mycket skräp annars.) Vänliga hälsningar Andreas

5:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home