fredag, mars 30, 2007

Rotsaksgratin

Med ekolådorna kommer varje vecka nån slags rotfrukt. Morötter, kålrot och palsternackor (fantastiska!) har samlats lite i min kyl så i helgen gjorde jag en rotfruktsgryta som jag kokte med lite fläskkött från frysen. I förrgår lagade jag rotsaksgratin ( och jag har ingen aning om hur f-n jag fick ett annat typsnitt här eller hur jag kan få bort det!) I alla fall så skalade och grovrev rotsakerna och en okänd mängd potatis av 2 sorter, fräste en skivad purjo i lite smör, hade i pressad vitlök, salt (1,5 tsk ) och min nuvarande favvokrydda; timjan. Ner i en ugnsfast form och hällde över 4 dl matlagningsgrädde, mätt med ögonmått. 200 grader ca 45 minuter. Funkar väldigt bra i matlådan!

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

På tal om nåt annat - tack för kommentaren om att Niklas var med i Sydsvenskan! Vi har inte den tidningen, hela dagen har vi varit ute (grannarna pratade lite grand om Niklas bok, men vi fattade inget) och inte förrän nu läste jag din kommentar. Niklas for i väg fort som attan för att köpa en tidning - tack vare dej!

Rotsaksgratängen ser god ut förresten!

8:18 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Typsnitt - jag kan visa dig lite i påsk om du vill.

11:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home