måndag, april 02, 2007

Cyberkocken

Cyberkocken igen, eftersom jag hade en liten dejt i Bokskogen igår bestämde jag mig för att kombinera detta med picknick och fotografering. Det blev foton på vitsippor... ...och tussilago...
Jag vet inte hur klok denna tanke var egentligen, då detta fotobeteende kan verka konstigt för somliga, å andra sidan var vi vid förra tillfället och tittade på Romska gravar på kyrkogården klockan 8 på kvällen, beckmörkt! Så det blev inga matmuffins i vitsippebacken! När jag kom hem tog jag två kort som blev jättesuddiga så idag plockade jag fram dem från frysen och tog nya foton på en av mina Halloween handdukar. Så det som gnistrar är inte flingsalt...
Här kommer receptet som blev väldigt bra, jag skulle rekommendera er att använda grunden och variera fyllningen efter tycke och smak.

Matmuffins 8- 10 st

5 dl vetemjöl special
1 tsk salt
1,5 msk bakpulver
1 dl olivolja
3 dl lättmjölk
2 ägg

Blanda samman och klicka i "amerikanska" muffinsformar och tryck ner fyllningen som består av
Marinerade kronärtskockshjärtan, dela i 4 delar och tryck ner 3/muffin
Chorizo, skär i sneda skivor så de blir långa, tryck ner 2/muffin
4 tärningar fetaost/ muffin
Kör svartpepparkvarnen över dem
Grädda i 200 grader 20- 25 minuter

Marinerade kronärtskockshjärtan:

1 burk kronärtskockshjärtan
1 msk timjan
0,5 citron i bitar
2 vitlöksklyftor i bitar
lite svartpeppar
lite chiliolja eller annat som ger styrka
olivolja

Blanda samman ingredienserna till marinaden och låt de VÄL avrunna kronärtskockshjärtana marinera minst ett dygn.

Etiketter: , , , ,

2 Comments:

Blogger Mia said...

Så sött då! Hos oss har vi inga vitsippor ännu (mest bara damm faktiskt), men kanske till påsk...

Marinerade kronärtskockshjärtan (vilket ordmonster) låter jättegott. Jag gjorde själv chorizomuffins för inte alltför länge sedan, men då blev själva muffindelen lite för kompakt. Ditt recept ska jag lägga i minnet för framtiden!

12:41 em  
Blogger Åsa said...

Vilka perfekta picknickmuffinsar! Det blir utflykt i påsk men byter väl ut korven och osten till sojakorv och chevré :)

1:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home