torsdag, april 05, 2007

Braziliansk kaffe och banan muffins

Jag har haft det här receptet länge, så länge att jag misstänker att det är från AoM...
Vid något tillfälle köpte jag ett receptprogram som jag började lägga in alla mina recept på, som tur var skrev jag ut dem på papper också eftersom programmet kollapsade stup i kvarten, tyvärr missade jag lite väsentliga saker som mjölmängden, dessutom hade jag inte de fem bananer som receptet ville ha så jag gjorde följande variant som jag gräddade i 15 amerikanska muffinsformar. Originalreceptet vill ha kokos på, jag tog kaffebönor krossade i matberedaren som jag använt när jag testade ett recept i Två systrars söta och som inte blev så speciellt bra.
Jag vet att jag har lite muffinsnoja ( jag har dessutom ytterligare 2 bak som väntar på att bli bloggade )

Kaffe-banan muffins

150 g smör
3 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
3 bananer
0,5 dl kallt kaffe
1 dl filmjölk

Rör smör och socker pösigt, blanda de torra ingredienserna, mixa bananerna och blanda slutligen samman allting, fördela i muffinsformarna och grädda 30 minuter på 200 grader.
När de kallnat rör man ihop en glasyr av 2 dl florsocker och lite knappt 2 msk kallt kaffe. Bred över muffinsen och strö krossade kaffebönor eller kokos eller nåt annat som man känner för.

Jag frånsäger mig allt ansvar för att detta skulle vara brazilianskt, det är i alla fall gott!

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är helt ok om du stoppar ner några såna muffins i "mitt" påskägg :-)

6:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home