torsdag, mars 01, 2007

Italienska eller franska ?

Jag kallar dem för italienska ärtor för jag har lärt mig laga det av en italiensk kompis, men när jag skulle bjuda på dem en gång sade min gäst: -- Å, du menade franska ärtor. Hur som helst, gott är det och jag vill ha dem lite "överkokta". Min italienske vän använde konserverade ärtor, själv använder jag ICA:s ekologiska.

Fräs lite bacon, pancetta el dyl i en stekpanna, ett tips är att även ta med lite lök, i med ärtor och vitt vin ( jag fuskade med vatten och lite citron ) låt sjuda tills ärtorna är klara. Salta och peppra eventuellt. Pronto! eller vad man säger på franska....C´è fini ???

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Martin said...

Jag träffade en av höjdarna på Malmöbaserade Findus som stolt berättade att stor del av Findus skörd från de skånska fälten går till Italien eftersom Skåne och Halland anses ha europas bästa marker för att odla ärtor.

Låter otroligt, men jag tror honom.

7:02 em  
Blogger Karin said...

Förr ordnade Findus Ärtsafari, där man fick följa ärtan från skörd till färdig förpackning. Vet inte om de håller på fortfarande

11:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home