fredag, december 01, 2006

Falaffel


I Malmö finns det en mängd små falaffelkiosker, vagnar eller utskänkningsställen inhysta i hus. Om jag går ut från mitt hus och ställer mig på gatan kan jag se 3 st!
Falaffel är kikärtsbollar som friteras och så får man 4 st i ett bröd med sallad, tomat, persilja, vitlöksröra, lök och saltgurka, dessutom kan man välja mellan stark och mild sås eller göra som jag blanda. Dessutom brukar jag be om extra persilja! Allting rullas in i papper och man får en extra liten plastpåse så att såsen inte skall drälla igenom. Vid vagnen utanför min skola är det kö på luncherna, men de har även hamburgare, kebab och ungarnas favorit; pommestallrik ( alla bokstäver skall uttalas!) !
Man blir ordentligt mätt på en falaffel för det låga priset av 10 eller 12 kronor.
Man kan göra falaffel själv, vilket jag gjorde häromveckan efter att ha blötlagt kikärtor till några elever och glömt dem hemma. Jag gör lite plattare biffar som jag steker i olivolja istället för att doppa dem och fritera.
Man tar de blötlagda kikärtorna och mixar dem i matberedaren, kryddar med salt, peppar, spiskummin, koriander och gärna lite färsk persilja ( för lätt gröna bollar), formar små biffar/bollar som man steker eller friterar.
När jag flyttade till Malmö var detta inte min stora förtjusning men nu är det OK som snabbmat nån gång ibland.
Det lär finnas regionala bälten av vilken råvara man har till bollarna, kikärtor eller sojabönor.
Denna text skrev jag för 14 dagar sedan och tänkte illustrera den med bilder på falaffelvagnar. Nu blev det inte så!
Härom dagen var jag och handlade på Konsum vid Folkets park, en affär man inte besöker så ofta. Den är dock lämplig för ekologisk parmesanost och så kan man spaaana där.
Bakom mig i kassan lägger en tjej upp en färdigrätt som jag smygtittar på för det såg riktigt gott ut, falaffelbollar med couscous, grillad paprika och ajvar.
I mitt idoga försök att rensa i alla förråd hade jag redan blötlagda kikärtor i kylen så det blev friterade bollar enligt ovan, couscous med saffran, wokad broccoli och röd paprika och ajvar till. Riktigt gott!

Etiketter: