lördag, december 02, 2006

Christinas saffransbullar

Christina var en kollega som jag jobbade med för ett par år sedan. Tyvärr finns hon inte längre bland oss och egentligen är inte receptet hennes heller för någon annan än för mig.
Hon hade precis innan jul tagit en provprenumeration på Allt om Mat och hittat det där. Hon som skall ha äran av receptet heter Anna Forsell och kommer från Djursholm. Bilden har jag snott också, den kommer från COOP, men nu när jag hittat receptet skall det bli bakning i veckan.

40 lussebullar

75 g jäst
100 g smör
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 dl vit sirap
0,5 dl strösocker
250 g kesella, lätta varianten
2- 3 påsar saffran
1 sockerbit till stötning
200 g mandelmassa
16 - 17 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kardemumma
1 ägg till pensling
russin

Smula jästen i en bunke
Stöt saffranen med sockerbiten
Smält smöret och blanda ner mjölk, grädde, sirap, socker, kesella och saffranen. Värm till 37 grader och häll över jästen och rör tills den löst sig.
Riv mandelmassan och blanda ner i degen tillsammans med kryddorna och hälften av mjölet. Blanda väl och tillsätt resten av mjölet, men spara 1 dl till utbakningen. Arbeta degen tills den blir blank, seg och släpper bunken, låt jäsa 35 minuter.
Ta upp den på bakbord, dela i 40 bitar och forma lussebullar, lägg på plåt och tryck ner russin. Låt jäsa under bakduk i 35 minuter.
Pensla med ägg och grädda i 250 grader ca 8 minuter eller tills de fått fin färg.

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Bakrecept said...

Snart är det lussekattsbakning för mig också.

Hittade ett annat toppen recept på lussekatter som jag också har lagt upp på min blogg.

Fin blogg! Älskar bakning.

3:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home