fredag, oktober 27, 2006

Oknådat bröd

Jag bakade matbröd häromkvällen från Annas mat. Brödet blev mycket gott trots att det bara innehöll vetemjöl, troligen tack vare lång jästid. Brödet ser så där härligt hemgjort ut och jag har funderingar om man inte kunde bre ut det på plåten och få lite "långpanneciabatta"

Det här behövs till 1 bröd

0,5 paket jäst
1 tsk salt
1 msk honung
4 dl ljummet vatten
8 dl vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet tillsammans med salt och honung. Häll i vetemjölet och rör ihop det, bara rör ihop det, knåda inte, det blir en lös deg. Låt degen jäsa under handduk i 1- 2 timmar. Tippa försiktigt upp degen på en smord plåt och sätt ugnen på 250 grader. När ugnen är varm ( enligt receptet ca 20 minuter ) sätts brödet in, efter 15 minuter sänks värmen till 125 grader och brödet får grädda klart i 40 - 45 minuter, låt svalna på galler.

Nu sitter jag och funderar över om man inte skulle låta det kalljäsa över natten... det får bli en annan dag, jag har kalkon på tining i min största bunke. Skall steka den och göra en sås på äppelmust och lite orientaliska kryddor, hittade ett recept i en amerikansk Bon Appetit som jag tänkte utgå ifrån.

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Å, det där brödet har jag bakat tusentals gånger känns det som. Det blir nästan alltid bra! Jag brukar ha rätt mycket grahamsmjöl i mitt, och alltid solrosfrön. Apropå Anna och fantastiska bröd är "det fantastiska brödet" som finns i hennes Nya Annas Mat verkligen fantastiskt, om du inte redan har provat... Man känner sig som värsta proffsbagaren fast det är hur lätt som helst.

10:14 em  
Anonymous Anonym said...

Annas kokböcker är verkligen bra! Just det här brödet har jag även gett mig på några ggr. Just nu har jag kalljästa bröd på gång i källaren, med pumpa- och solrosfrön som dekoration. Skall grädda dem tidigt tidigt i morgon bitti för att sedan transportera dem till jobbet (min tur att bjuda på "bulle").

12:52 fm  

Skicka en kommentar

<< Home