torsdag, oktober 26, 2006

Chokladfestival i Malmö

I helgen är det chokladfestival i Malmö, tyvärr utan mig. Provsmakning, försäljning, föredrag och demonstrationer utlovas. Legendarisk lokal. Mazettihuset. Jag var där i januari på "En slags nyårsrevy" med Gonza, Michael Wiehe, Sanna Persson och Emil Jensen. Mazettihuset är omgjort till kulturhus, det finns musikskola, utställningslokaler, nattklubb ( där showen var ) och faktiskt även chokladtillverkning. Jag har tom för mig att det nyligen har öppnat ett litet Mazettimuseum. I nattklubbslokalen och i trappan upp luktar det fortfarande choklad...
Det finns en dokumentärfilm som heter "En doft av choklad" som är gjord av Fredrik Gertten ( detta är ett ungefärligt namn ) Jag tror han jobbade på Arbetet innan de lade ner och gör nu dokumentärfilmer. Denna film handlar om en äldre dam här i Malmö som kom från ett hem där man från början var statare och sen fick pappan jobb på Kockum och såsmåningom fick familjen flytta in i ett sk. barnrikehus som faktiskt ligger granngårds med där jag bor. Hon berättar om sitt liv och mycket om hur det var att jobba på Mazettifabriken, men hennes första minne av choklad var när hon som barn gick förbi fabriken på väg till skolan och drog med fingret på fönsterblecken och sen slickade på det. Hennes berättelse är varvad med gamla filmklipp och reklamfilmer, och även grundarens barnbarn berättar minnen.
Jag kan själv komma ihåg att jag och en kompis gick förbi den tomma fabriken innan den blev ombyggd och att det luktade choklad.
Filmen har gått på TV och finns som köpfilm

4 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Hej! Ska ner till Skåne v 45. Vill du ses? Jag skulle tycka det vore kul. Jag är i skillinge. O=)

6:56 em  
Blogger Karin said...

Det vore jättetrevligt! Jag jobbar ju i veckan men inte hela dagarna, hur länge stannar du. Viktoria är säkert intresserad av att träffa dig också, eller hur?

2:17 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Viktoria bor väl i Lund, var bor du? Maila gärna mig direkt på kinna.jonsson@bredband.net.
Jag kan kanske komma till Lund den 10 nov. Annars är jag ju på Österlen och bjuder gärna på något där. =)

1:56 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

PS: Jag tycker det vore jättekul att träffa er båda två. DS

1:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home