onsdag, november 01, 2006

Färska pistagenötter

Jag hittade färska pistaschnötter på Abdos och var "tvungen" att köpa, efter att ha provat råa bestämde jag att de måste rostas. Med hjälp av min brorson som tillbringat ett par dagar hos mig togs det yttre röda mjuka skalet bort, sen låg nöten med skal så som vi ser den i affären blottad, jag har alltid trott att nöten är sluten och öppnas vid rostningen, så är det alltså inte.
Jag rostade dem 10 minuter vid 200 grader och jag saknade saltet medans min brorson tyckte de var mycket gott och dessutom kunde man använda skalhalvorna att lägga ut labyrinter på tabletten med! Det är vad man får syssla med när man har en faster som inte betalar TV licens och faktiskt inte har någon TV.
Hade blogger varit mer samarbetsvillig hade det funnits en bild på de röda nötterna.
Jag brukar skriva pistage och inte pistasch, har läst någonstans att pistage är en felstavning som GB gjorde när man skulle introducera pistageglass och bestämde sig för att inte dra in partiet när felet uppdagades. Det får väl ses som ett tecken på att språket förändras...

8 Comments:

Blogger Viktoria said...

Vad spännande att du känner till bakgrunden till stavningsförvirringen...

Jag vill gärna träffa dej och Kinna i morgon, i alla fall en liten sväng! Fika eller mat? Kanske inte för sent, om jag får önska. (Vi har haft ännu en nästan sömnlös natt; sonen är sjuk.) Annars passar hela söndagen mej. Men bestäm ni.

9:49 fm  
Blogger Karin said...

Viktoria, jag var lite otydlig, det är nästa vecka hon kommer.
Jag slutar tidigt den dan, Kinna föreslår någonstans i Lund, jag är flexibel, föreslå tid och plats du!

5:21 em  
Blogger Viktoria said...

Men, nästa fredag passar utmärkt! Om jag hinner städa kan vi väl träffas hemma hos mej och laga nåt. Annars kan jag tänka ut nåt ställe.

12:09 em  
Blogger Karin said...

Ok, det blir bra, jag skriver ett meddelande till Kinna ifall hon inte skulle läsa detta

5:50 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Hej båda!
Det ska bli så kul att ses!! Jag är flexibel med Malmö eller Lund. Min bror bor i Malmö och min syster i Lund. Jag tror att jag ska till Malmö och byta om inför punschfesten på kvällen i Lund. Vi kommer med bil så det är heller inga problem. Får jag ta med mig Fredrik?

9:45 em  
Blogger Viktoria said...

Nämen, mitt svar fastnade kanske inte på Blogger igår???

Jag skrev i alla fall att jag bor centralt i Lund (kolla eniro.se) och att ni gärna får komma (eftermiddagsfika blir väl kanske bäst om du ska på middag sen, Kinna?) Fredrik är förstås mycket välkommen! Eller ni kanske tycker det är lättare att träffas ute nånstans? After work?

9:24 em  
Blogger Viktoria said...

Nämen, mitt svar fastnade kanske inte på Blogger igår???

Jag skrev i alla fall att jag bor centralt i Lund (kolla eniro.se) och att ni gärna får komma (eftermiddagsfika blir väl kanske bäst om du ska på middag sen, Kinna?) Fredrik är förstås mycket välkommen! Eller ni kanske tycker det är lättare att träffas ute nånstans? After work?

9:24 em  
Blogger Karin said...

Jag är med på allt!

9:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home