onsdag, november 01, 2006

Brysselkål

Jag letar alltid efter nya sätt att tillaga grönsaker på. I en amerikansk Bon Appetit hittade jag ursprunget till detta recept

1,25 dl pinjenötter
smör/rapsolja till stekning

400 g brysselkål
1 shalottenlök
2,5 dl vatten
0,5 buljongtärning
1 dl matlagningsgrädde
ett par kvistar färsk timjan
ev salt och peppar

Rensa brysselkålen och halvera dem. hacka löken
Stek pinjenötterna gyllene, tag up dem.
Lägg ner brysselkålen, tillsätt vatten och buljong och sjud kålen under lock tills den nästan är klar, tag upp den, tillsätt den hackade löken och grädden, koka ihop tills såskonsistens, rör ner timjan, brysselkål och pinjenötter.
orginalreceptet säger mejram men det fanns inte på balkongen

Jag serverade detta till fyllda kalkonbröst, baserade på vad som fanns i skafferiet, brösten kom ifrån en knappt 4 kg kalkon som jag skar upp och fyllde med en röra på 200 g fetaost, några hackade soltorkade tomater, några svarta oliver och en rejäl sked med pesto, dessutom tog jag ett par rejäla varv med pepparkvarnen innan jag rullade ihop dem och band upp dem, penslade med olivolja, salt, peppar och timjan och stekte sen i ugnen i 200 grader, skar sedan i skivor vid serveringen. Fetaost är en höjdare i fyllningar och skall testas mera!

Till efterrätt åt vi yoghurtkaka från Chocolate and zucchini via Clivias cuisine
tillsammans med vispad grädde och rårörd hallonkompott

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Låter gott, särskilt fetaoströran! En annan variant på brysselkål som jag stal ur en matlagningstidning (motsvarande ICAs Buffé) här i Holland som fungerade mycket bra: Gnocchi med brysselkål.

9:00 em  
Blogger Anne said...

Låter ruskigt bra ja! Jag är ute efter nåt nytt just brysselkålsrecept inför thanksgiving, så jag ska ta och testa det här. Det låter lite annorlunda och jättejättegott!

7:26 fm  
Anonymous Anonym said...

å gud vad gott det låter! Jag älskar brysselkål och köpte ett gäng fina, fina hos antroposoferna i Järna i lördags. Mitt standardsätt är att göra en pastasås med lättkokt brysselkål brynt med lite lök och bacon, sedan lite matlagningsgrädde som får koka ihop och avsmakning med en slick dijonsenap. Mums, mums.

10:26 fm  
Blogger Karin said...

Fetaoströran blev väldigt gott, jag har sedan dess sett en röra med tärnad salami i...
Brysselkålen var avsedd för Thanksgiving, det var lite andra grönsaksrecept också som skall testas så småningom

5:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home