måndag, oktober 16, 2006

Pesto monk bread


Anne bakade en slags butterkaka men bakad av bollar som rullades i socker och kanel. Jag blev lite inspirerad men ville göra en salt version. Jag gjorde en vanlig matbrödsdeg på 3 dl vatten, lite olja, 1 tsk salt, gnutta socker, 25 g jäst och vetemjöl special. När jag bakade ut den penslade jag bollarna med pesto och packade dem tätt i en 2 l form, det fick jäsa 30 minuter i formen och gräddades sen i 225 grader 30 minuter. Jag strödde lite pinjekärnor över men de flesta trillade bort när jag stjälpte upp brödet. Det blev ett slags väldigt luftigt milt smaksatt brytbröd som jag kan tänka mig att baka igen

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Anne said...

Ooh, smarrigt! Man kan doppa i typ vitlökssmör och örter också, det ska jag prova nån gång.

7:04 em  
Blogger Ilva said...

Det dar later himla gott! Vilken bra ide!

5:07 em  
Blogger Lena said...

Vilken bra idé, säkert ett bra bröd om man ska ha en liten buffé. Det ska jag lägga på minnet.

7:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home