fredag, oktober 20, 2006

Äppeldricka

Äppeldricka har varit på tapeten hos Tre tjejer i köket, en av tjejerna hade barndomsminnen av en äppedricka som hennes mamma gjorde och som skulle smaka som äppel Mer. Nu är det väldigt länge sen jag drack äppelmer... men denna dricka smakar väldigt mycket Aroma. Vilket är lite kul, skall göra en ny sats på Ingrid Marie senare. Förutom så här vackert i ett Helga kristallglas har jag druckit den varm, vilket också är gott. Nu har jag stoppat ner en kanelstång i en halvliters flaska och ser fram emot vad som skall hända. Jag skall frysa min dricka annars rekommenderar Vår kok bok, där receptet kommer ifrån tillsats av 2 krm natriumbensoat och då skall flaskorna hålla 2- 3 mån i kylskåp.

Äppeldricka 1- 1,25 l

1,5 kg äpplen, gärna fallfrukt
1 liter vatten
1 tsk askorbinsyra
1 msk citronsyra

2 dl socker/ l avrunnen saft

Riv äpplena eller mal dem, hela äpplet inkl skal och kärnhus. Blanda det med vatten och askorbinsyra i en bytta av något slag och låt det stå kallt 1 dygn. Rör om då och då ( gjorde inte jag, gick bra ändå ). Sila drickan, mät den och tillsätt citronsyra och socker och rör tills det löser sig.
Späd den med lika delar vatten vid serveringen och enligt boken är den även lämplig till bål och drinkar!

Etiketter: