onsdag, oktober 25, 2006

Rårörda lingon

Oj så suddigt det blev! jag var i Kristianstad på högskolan på en fortbildningsdag i bla Sapere och på hemvägen stannade jag i Tollarp och köpte lingon (frysta) Det finns en slags grönsaksaffär a la Country Living, de sålde choklad också och ja jag köpte liksom Ingrid Marie och blomkål.
Lingonen har jag rårört och idag blev det Franska rårakor ( grovt riven potatis med hackad lök, hålls ihop med lite ägg, rejält med salt och svartpeppar, stekes ) Rårörda lingon är en höjdare, sockra efter smak och rör och mosa lite. Jag vill ha dem så att de fortfarande är lite sura.
En av föreläsarna en etnolog från Grythyttan, fast han var från Uppsala, berättade att han var inblandad i ett projekt någonstans långt norr ut där man skulle börja tillverka lingonsylt. Man hade letat smaker i lingonsylt och hittat förutom vanilj som var dominerande, mossa och vitmossa och några andra som jag inte kommer ihåg.
Jag har haft loppisrunda idag och köpt Annas kokbok som jag inte har, jag tror att den har blivit kvar på någon skola, så just nu har jag oknådat bröd i ugnen på gräddning. mer om det nån annan dag

Etiketter: