söndag, oktober 22, 2006

Cannelloni med spenat och ricotta

För ett tag sedan köpte jag ett nummer av laga lätt eftersom Olive inte hade kommit ut.
Det fanns ett uppslag som verkar vara lite trendigt i många tidningar nu; visa bilder på 5 saker du köper i affären och så får du en snabb måltid av dessa. I det här fallet var det bladspenat, ricotta, färska lasagneplattor, färdig tomatsås och ost. Jag tog ett av mina gravade laxpaket och hackade ner också och det var tur för annars hade det nog inte smakat mycket trots ivrigt saltande och pepprande, dessutom kokade jag egen tomatsås ( 0,5 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 1 buljongtärning, peppar, oregano) som jag mixade.
Jag har aldrig köpt färska lasagneplattor tidigare, 12 st stod det i receptet och jag fick 2 längder som delade sig ganska bra i vecken.
Jag gillade att rulla in fyllningen istället för att fylla rören, men nästa gång skall jag fylla med något annat, kanske bre ricottan över ( blandad med rejält med parmesan eller ganske grönmögelost) och ha tomatsåsen i botten.

Canneloni med spenat och ricotta enl. tidningen 4 pers

500 g fryst bladspenat, tinad
1 burk ricotta, 250 g
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
olja till att pensla formen
1 fpk färska lasagneplattor ( 12 st ? )
1 burk tomatsås, 500 g
2 dl riven ost

Krama ur spenaten och blanda den med ricottan och salt och peppar
Dela lasagneplattorna i bitar om de inte är i 12 bitar och lägg en klick fyllning, rulla ihop och lägg i en oljad form.
Bred tomatsåsen över, strö ost över, in i ugnen 200 grader 20- 25 minuter.

Nu kommer jag ihåg att jag har ett recept från min krativa matlagningskurs med broccoli och soltorkade tomater, skall försöka med det nästa gång för jag kommer ihåg det som gott, där var det en ostsås med ädelost i. mmm...

Jag skippar cyberkocken då mina favorithöns slutat värpa, ingen tigger längre på sina bara knän att jag skall göra en insats så deras zucchinibestånd inte förfars, och den enda frukt jag är sugen på förutom äpplen är kvitten, men eftersom det är Eid på måndag och tisdag var det Såååååå mycket folk på Abdos igår att jag skjuter upp gelékoket så jag hinner tigga burkar också.
Jag tänkte däremot baka Clivia´s och Chocolate and Zucchinis yoghurtkaka!

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Karin said...

Var aldrig så snål så att om du har en nallad burk med jordgubb/lime kesella som du inte tyckte om som den var, fyll då inte på med lite matyoghurt och använd det när du bakar kakan.
Konsistensen blev dock bra. Skall göra om det med VANLIG youghurt!

7:49 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vad synd att du inte är med den här gången.

10:22 em  
Blogger Hanna said...

Tack! Nu vet jag vad jag ska laga i kväll. Jag bor i Bryssel och saknar svensk mat ganska ofta. Cannelloni är egentligen inte svenskt, men jag brukade göra det ganska ofta i alla fall :) när jag bodde i Sverige. Ha det bra! Trevlig blog förresten!

2:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home