onsdag, september 20, 2006

Shopping vid skral kassa

Jag har varit på en av mina favoritloppisar idag och handlat en kruskavel ( 5 kr ), en silikon bakform ( 10 kr ) en bakbok från ICA bokförlag ( 10 kr ) och två mattidningar från 1992, fest och vänner ( 10 kr ).
Denna loppis ligger i industriområdet mellan Rosengård och Sorgenfri och drivs av Erikshjälpen, bra priser, rotation och trevlig personal.
Min andra favvoloppis är Sopstationen som ligger i Konsums gamla kryddfabrik bakom järnvägsstationen. Det luktar fortfarande kryddor i lokalen. Den drivs som dagcentral och även denna har bra priser, rotation på grejorna och trevlig personal.
Även om jag inte gillar Myrorna så är jag där ibland ändå, de har två affärer, en på Södra Förstadsgatan mellan Triangeln och Möllevångstorget och en på Ystadvägen. Det är dyrare, de tror att de är små antikhandlare och ibland kan prissättningen bli löjlig.
På Erikshjälpen idag var det flera bra saker som jag INTE köpte bla hade de ett rånjärn för 55 kronor, anledningen till att jag inte köpte detta var att jag har redan ett, dessutom har jag ett jättebra rånrecept som jag fått av min ex- svärmor

Rullrån ca 25 st

2 ägg
1,5 dl socker
130 g smält smör
3 msk kallt vatten
saft av 0,5 citron
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl

Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt resten av ingredienserna, låt smeten svälla lite och grädda sedan rån ovanpå spisen. Rulla ihop dem medans de är varma.

Jag har smaksatt smeten med både vanilj, kanel och kardemumma.
Min pappa gillar dessa och jag skall hem nästa vecka, jag tror jag skall baka i helgen.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Finns det moderna rånjärn eller har du ett från "hedenhös). Jag älskar själv loppis och samlar på porslin. Kruskavel o dy har jag fyndat precis som du. Bra tips på affärer när jag ska till Malmö.

5:33 em  
Blogger Karin said...

Jag har ett modernt runt rånjärn, sen har jag ett gammalt gorånjärn, fyndat på loppis. Skeppshult gör rånjärn, men jag tror de kostar runt 300 kronor, det är länge sen jag kollade

8:58 em  
Anonymous Anonym said...

Jag köpte ett helt nytt gorånjärn för 595:- nyligen.

11:36 fm  

Skicka en kommentar

<< Home