lördag, september 16, 2006

Röd rissallad


Jag har i Köpenhamn köpt rött ris från Camargue och senare fyllt på förrådet i Kristianstad.
När jag är i Köpenhamn och är på väg till tåget brukar jag slinka in på IRMA i arkaden precis bredvid Tivoli och handla lite matvaror, De har ett brett och lite annorlunda sortiment med mycket ekologiska produkter, många av dem har numera faktiskt hittat vägen över sundet, men det är roligare att handla dem i Danmark.
Mycket förändras, nuförtiden finns tom Systrarna Greene i Malmö...

Riset blir rött därför att det är en speciell jordmån och kan användas som vanligt ris, fast i Frankrike används det mest till sallader. Allt enligt paketet. Jag trodde allt ris från Camargue var rött tills Anette berättade att det var den stora risodlingsregionen i Frankrike. Receptet kommer från paketet, fast jag blandade bönorna och löken i salladen och skar ner betydligt på olivoljan som skulle vara 1,5 dl

Sallad som i Camargue

250 g rött ris
5- 6 tomater
300 g gröna bönor
1- 2 rödlökar i tunna skivor
ev svarta oliver, helst provencalska!
Dressing: olivolja, vinäger ( sherry ) salt och peppar

Koka riset i vatten i 30 minuter och låt det stå på " blusset" i ytterligare 30 minuter, jag tror att det betyder att plattan skall stängas av och det får stå på eftervärme. Jag kokade mitt ris i buljong med lite timjan i tills jag tyckte det var klart, slå av vattnet.
Koka bönorna al dente
Lägg upp riset i mitten på ett stort fat, lägg bönorna runt om och ytterst tomaterna i "både" skär dem hur du vill om din danska har samma brister som min, eftersom jag handlat gula och röda plommontomater på bondens marknad skivade jag dem och blandade.
Strö sedan löken över alltsammans och dekorera med oliverna, slå sedan en dressing av olivolja, vinäger, salt och peppar över vid serveringen och ät det till lunch som förrätt eller som tillbehör till maten.
Själv lindade jag in torskrygg i bacon och stekte i ugnen, nästa gång skall jag steka det på spisen.
Oliverna är faktiskt burkoliver, grillade och inlagda i olja, inhandlade på Abdos här i Malmö

Etiketter: