lördag, maj 01, 2010

Extra allt muffins



I går morse låg jag och slöade i sängen och bläddrade i en Elle a la carte när jag insåg hur många tidningar jag köper och hur lite jag lagar ur dem bestämde jag mig för bättring.
På eftermiddagen bläddrade jag fram ett reportage om Carina Brydling och ett recept på muslimuffins med blåbär och choklad. Sen började det stora ersättningsracet så hon skall faktiskt inte hållas ansvarig för dessa muffins.
4 portioner muffins stod det i receptet, jag klickade ut smeten i bullformar i en muffinsform och fick på så sätt 12 stycken.

Extra allt muffins 12 st

2 ägg
2 dl socker
100 g smält smör
1 dl turkisk yoghurt
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
1 dl sportgryn
1,5 tsk kardemumma, stött
1,5 tsk bakpulver
1 dl hasselnötter, rostade, skalade, grovt hackade
50 g mörk choklad, grovt hackad
2 dl frysta hallon

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg och socker pösigt
blanda samman fett och yoghurt
blanda samman mjölsorterna och rör ner kardemumma, bakpulver, nötter choklad och hallon.
Blanda samman alltsammans, gör detta med elvispen som då slår sönder hallonen lite.
Skeda upp i muffinsformar och grädda ca 25 minuter.
Nu är det din tur att börja byta ut ingredienser!