torsdag, april 22, 2010

Kokospanerad kolja med ingefärsnudlar

Jag har den senaste tiden ätit mat men inte måltider vilket innebär att diverse maträtter har lagats och ätits med vad som råkade finnas hemma, men nu skall det bli bättring. Vi börjar med en förrätt, det var extrapris på ostron när jag handlade igår

Jag åt dem med vitpeppar och citron som vanligt och hade alldeles glömt bort hur gott det är!

Sen köpte jag en bit kolja som jag tillagade enligt Sara genom att dubbelpanera bitar, först i dinkelmjöl, sedan ägg och till sist lika delar kokos och vetemjöl.
Ingen höjdare, har tidigare gjort liknande men med sesamfrön vilket var mycket godare.
Nudlarna däremot var en annan historia.
I princip kan man säga att man wokar de grönsaker man har och blandar tillsammans med en kula strimlad ingefära och en vitlöksklyfta, sen blandar man i 2 msk mango chutney och 2 msk soja ( receptet säger också 2 tsk sesamolja ) och nudlar och låter detta bli varmt.
Jag skulle rekommendera att man hottar upp det hela lite genom att ha en stark chutney eller tillsätter lite chili i någon form. Dessa nudlar smakar bra med kyckling också och säkert med en miljon andra saker. Rekommenderas även till matlåda!