lördag, mars 13, 2010

Franska för nybörjare

Voici un chef

Le levain

Un catastrofe

Baka med levain har inte varit min starka sida men skam den som ger sig. Jan Hedhs "Bröd" var en av mina reaböcker och nu skulle det testas igen så jag satte russinjäst och följde receptet enligt alla konstens regler och jag insåg egentligen att bröden inte jäst klart när jag satte in dem i ugnen, men eftersom jag skulle jobba och jag hade en liten slug baktanke att jäsningen kanske skulle sätta fart i ugnen. De jäste ingenting!
Nu började felsökningsprocessen. Russinjästen var det definitivt liv i, jag testade levainet som jag slet i små bitar och blandade med vattnet och de grövre mjölsorterna. Detta fick stå på en stol vid elementet över natten, tillsammans med chefen, och på morgonen var det definitivt liv i båda. Jag gjorde resten av degen och det hela slutade med detta fantastiska bröd, mitt första levainbröd som jag kunde skära en skiva av när jag kom hem efter nattskiftet i morse innan jag somnade nöjt.

2 Comments:

Anonymous Kinna said...

Vad coolt - men vadå nattskiftet. Jobbar du inte som hushållslärare längre?

Jag skriver förresten på ny blogg och du får gärna byta länk eller lägga till den nya bloggen mormorsmat.taffel.se

Må gott!

5:00 em  
Blogger Karin said...

Nej det var länge sen, jag trafikleder tåg numera och kör en och annan taxi
Jag vet jag måste fixa länkarna....

10:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home