söndag, mars 07, 2010

"Rosa" ris


Jag är väldigt nöjd med årets inköp på bokrean, de böcker jag köpte var favoriter som jag lånat flera gånger och sniket väntat på att de skulle komma på rean.
Peter Normans "Pink" var en av böckerna och till det här receptet som heter Kokos och citronris i boken skriver han att om man skall göra bara ett recept ur boken så skall man göra detta. Det går jättebra att värma riset men då bör man pressa lite färsk citronsaft över det, sen blev det lite lamt med torsken till, funkade bättre med lax med fetaost och skulle tro att kyckling och lamm är höjdare. Jag använde mig av I love Ecos basmatiråris som jag är mycket förtjust i men som kräver lite längre kokning.

Citron och kokosris 2-3 portioner

1,5 dl basmatiris
4,5 dl vatten
lite salt

lite olja till stekning
50 g grovt hackade cashewnötter
1 msk röda linser
1 msk bruna senapsfrön
1 torkad chilifrukt, hackad, jag plockade bort kärnorna
0,5 tsk gurkmeja
1,5 msk färsk koriander, hackad
0,5 dl kokos
0,5 dl färskpressad citronsaft, 1 st

Skölj riset väl och koka det i vatten och salt på svag värme 10 minuter och låt det sen stå och svälla ytterligare 10 minuter.
Stek nötter, linser, senapsfrö och chili ca 1 minut i oljan, ha gärna ett lock till hands för annars har du senapsfrö i halva köket!
Fluffa riset med en gaffel och blanda ner övriga ingredienser och låt det bli varmt.

Jag köpte färsk koriander som jag egentligen inte tycker om och den här mängden var OK för mig vilket kanske betyder att man kan undvara den eller öka rejält om man gillar den

3 Comments:

Blogger Anne said...

Ja, det är verkligen kanongott. Prova jordnötsdressingen till sallad också, det är en annan höjdare ur boken.

11:42 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

ja den boken är kul, tack för det tipset också! Förklädeslänken du skickade mig var ju helt fantastisk!

7:31 em  
Blogger Karin said...

Visst är den, jag tänkte göra ett "Alice is a punkrocker" förkläde.
Jag har faktiskt köpt jordnötssmör

10:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home