lördag, februari 13, 2010

Rosmaringrissini

Jag har blivit väldigt förtjust i dessa små knäckebrödsaktiga kex eller snacks eller vad man nu skall kalla det. Inte nödvändigtvis dessa med sesam utan framförallt de med rosmarin och salt.

När jag häromdagen i ett utrensningsförsök gick igenom en av kökslådorna hittade jag ett recept på rosmaringrissini som jag skrivit av från någonstans som jag totalt glömt bort var. Receptet säger egentligen 2 kvistar rosmarin men även om jag tycker mycket om rosmarin så tycker jag att den har en tendens att ta över så att gå ner till 1 kvist var ett bra beslut.


Grissini med rosmarin och flingsalt 32 st

5,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk socker
1 kvist rosmarin, fin fin fin hackad
25 g jäst
1,5 dl kallt vatten, eller ljummet om du har bråttom
0,5 dl olivolja
1 äggvita

Lös upp jästen i vattnet och kör ihop allting till en deg i matberedaren eller gör en jäsdeg på något annat sätt som du gillar.Tillsätt ev mer mjöl.
Låt degen jäsa länge och väl i rumstemperatur eller i kyla.
Ta upp degen och dela den i 4*8 bitar och rulla ut dem till långa pinnar, det går enklast om man gör det i två omgångar och låter de vila emellan utrullningarna. Du behöver 2 plåtar. Låt jäsa igen ca 30 minuter. Spruta över vatten med en blomspruta eller pensla och sedan ca 2 tsk flingsalt som krossats i handen, allt kommer inte att hamna på pinnarna.
Grädda i 175 grader 25 minuter. När andra plåten är klar lägger du över alla pinnar på en plåt och sänker värmen till 75 grader och sätter ugnsluckan på glänt. Efter 1 timme stänger du av ugnen och låter de stå inne på eftervärmen, kolla om de torkat ordentligt genom att äta upp den grövsta pinnen!

2 Comments:

Anonymous Jenny said...

Rosmarin är ju bland det godaste som finns!

2:13 fm  
Anonymous Fröken Dill said...

Jag har aldrig bakat egna grissini. Dina ser jättefina ut och hur gott är det inte med rosmarin. Tack för inspiration!
Hälsar fröken Dill

6:48 fm  

Skicka en kommentar

<< Home