lördag, februari 13, 2010

Nigellas ugnsstekta kvitten

Det är inte ofta jag tillagar efterrätter. Detta skall inte utläsas som att jag inte äter saker med socker i!
Vissa saker har man tänkt göra länge som det här receptet eller de bordellröda hallonen som jag ber att få återkomma till i sommar. Receptet kommer från Nigellas sommar, en av få kokböcker som jag känner att jag faktiskt använt! Hon skriver att kvittena kommer i augusti, men för mig är det en vinterfrukt och i fredags köpte jag 2 stycken på Abdos och kände att nu var det dags. Så här gjorde jag i en förminskad version.

Ugnsstekta kvitten 3 portioner

2 kvittenfrukter
200 g socker
2 dl vatten

Halvera kvittenfrukterna och skär en halva i mindre bitar. Koka upp socker, vatten och dessa kvittenbitar i en kastrull och låt det puttra i ca 1 timme, det skall karamelliseras och bli som en slags kompott.


Lägg de 3 halvorna i en ugnsform med snitthalvan ner. Häll över "kompotten" och lägg på ett lock ( mitt val ) och ställ in formen i ugnen som skall vara på 200 grader. Sänk värmen till 160 grader och låt den stå där inne i 2 timmar.
Ta ut formen och vänd frukterna, ställ in den igen utan lock ca 1 timme, ev kan man ösa den. Låt den nu svalna till ättemperatur och servera med mascarpone ( jag var iväg och köpte mascarpone speciellt idag för detta ändamål och det var värt resan.

Det här är en väldigt söt efterrätt men tack vare den fantastiska smaken hos kvitten och svalkan och krämigheten hos mascarponen blir det smått fantastiskt och väldigt lättlagat

1 Comments:

Anonymous Veronique said...

Just nu tävlar jag ut en ABTRONIC X2 i min blogg! Vad med och tävla du med :)

11:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home