lördag, februari 06, 2010

Burgundisk köttgryta


Ni får en bild på mina fina primulor istället för de på köttgrytan är inte så bra. I alla fall så köpte jag en bit fransyska för en mycket billig slant från ett tvivelaktigt ursprungsland där jag i alla fall behärskar språket...Efter lite fantasier om vad jag skulle göra med den föll valet på burgundisk gryta, nu vet jag inte hur burgundiskt det blev för jag tror i alla fall att det skall vara lokalt vin i den och Sicilien är inte i närheten. Det tar sin lilla tid att laga men jag fick ut 6 middagar av den.
Jag vill ha rejäla bitar som gärna skall vara lite ojämna i mina köttgrytor, en liten revolt från mina storköksdagar med små 2 x 2 cm köttbitar.

Burgundisk gryta 6 port

1,2 kg fransyska, skärs i stora bitar
smör/olja till bryning
1 gul lök, grovt hackad
300 g rökt sidfläsk , svålen bort och skuren i stavar
3 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
2 stora morötter i 4- 5 bitar var
1 burk körsbärstomater, Mutti
5 dl rödvin
1 tsk timjan
2 lagerblad
2 tsk salt
1 fp, 250 g pärlchampinjoner
20 små steklökar

Den hackade löken, vitlöken och fläsket läggs i en gryta som rätten skall puttra i och sätts på halv värme under lock. Meningen är att fläskfettet skall smälta ut och sen steker man löken i detta. När det börjar ta lite färg tillsätts tomatpuréen som får fräsa med några minuter, sen i med vin, morötter, tomater och kryddor. Rör så det löser sig från grytbottnen.
Bryn nu köttbitarna väl i omgångar och tillsätt dem sedan i grytan och låt det puttra under lock tills du tycker att nu är det klart, det tog 1,5 timme för mig.
Skala under tiden löken, går enklast om den får ligga i varm´t vatten och stek den tillsammans med champinjonerna så det hela får lite färg. Tillsätt detta och låt det puttra ytterligare 30 minuter. Klart för att eventuellt strös med lite persilja. Smakar bra med ris eller potatis till.