fredag, augusti 28, 2009

Ryskt Svartbröd


Bread Baking Babes har bakat Ryskt svartbröd den här månaden och det har även jag! Det finns flera utmaningsgrupper på internet bla Daring Bakers som alltid är lockande men BBB passar mig bättre.
Ryskt svartbröd har jag hört talas om men aldrig smakat innan. Det kanske är som med kräftorna; de kräva vissa drycker...Detta är för mycket limpa för mig och jag har läst andra kommentarer att det blir bara bättre efter några dagar men inte ens då tycker jag om det. Själva tillvägagångssättet är dock intressant med att låta "gammalt" bröd och lite annat svälla i vatten över natten.
Vill du ha hela orginalreceptet som kommer från Görel, Granivoren men i detta sammanhang känd som Grain Doe.
I den engelska varianten skall man använda medelgrovt rågmjöl, jag hade bara mitt grova rågmjöl från Fuglebjerrgård så jag köpte ett paket från Kornkammaren

Ryskt Svartbröd 2 stycken

300 g rågmjöl
3,5 dl vatten
2 msk surdeg

Blandas och får stå 12- 14 timmar i rumstemperatur

100 g gammalt bröd, rostat så det tar färg men inte bränns
15 g malet kaffe
25 g neutral olja som solros
60 g mörk sirap
2 tsk kumminfrö
1 tsk fänkål
1 msk hackad scalottenlök
4 dl hett vatten

Dra sönder brödet i bitar och blanda alltsammans, låt även detta stå 12- 14 timmar

Dag 2 blandas detta och tillsätt

300 g rågmjöl
1 msk salt
15 g jäst
400 g vete special eller mer

Blanda samman degen och knåda den så den släpper bunken, justera med mer eller mindre vete special.
Låt degen jäsa i ca 3 timmar tills den blir dubbelt så stor.
Baka ut två limpor och låt dessa jäsa igen kanske 30-40 minuter och sätt in dem i en ugn som håller 225 grader i 10 minuter, spraya med vatten eller lägg några isbitar i en metallskål som sätts i ugnen för att ge lite ånga. Har du en baksten använder du den. Har du inte en tycker jag du skall överväga att köpa en, för den ger en extra sjuss åt brödet. Jag har en specialbeställd "pizzasten" som jag beställt efter mitt ugnsmått, men det finns andra alternativ...
Sänk sedan ugnsvärmen till 200 grader och grädda ytterligare 30- 40 minuter. Svep in dem i handdukar för att kallna.

Själv tänker jag slänga mina limpor, hade jag bott i en annan stad än Malmö så hade jag matat fåglarna med dem! Jag tror att alla malmöbor har förståelse för denna prioritering

1 Comments:

Blogger görel said...

Vad synd att du inte gillade dem! Så är det ju, man kan inte gilla allt. Men man vet inte om man inte provar, så det var modigt gjort!

Förstår jag det rätt att fåglar är ett problem i Malmö...?

11:12 fm  

Skicka en kommentar

<< Home