tisdag, augusti 25, 2009

Lammkött


Häromdagen fick jag rådet av en färdtjänstkund att jag skulle skaffa mig en yngre man, hennes man var 7 år yngre och det tyckte hon var perfekt. Nu var det inte den typen av lammkött detta skulle handla om utan sån man äter!
Jag har beställt ett halvt lam från Jonas och Helena som jag besökte på EKO rundan förra året. I väntan på det har jag köpt lite lammfärs och testade detta recept som jag hittade i en dansk Femina och som egentligen skulle göras på kycklingfärs.

Lamm och zucchini biffar

400 g malet lammkött
3 msk vetemjöl
1 handfull färsk basilika, grovt skuren
1 tsk salt
300 gram grovt riven zucchini
1 ägg
50 g rostade hasselnötter, grovt hackade
peppar

Alltsammans blandas samman och forma biffar med två skedar och stek i smör/olja tills de är klara.

Biffarna är goda och konsistensen blir väldigt trevlig tack vare de hackade nötterna. Jag serverade dem med de inlagda grönsakerna som var med i senaste Buffé

0,5 dl ättikssprit
1 dl socker
1,5 dl vatten
Blanda samman tills sockret löst sig
Skiva tunt
1 fänkål
1/2 gurka utan mittsträng
1/2 zucchini utan mittsträng

Enligt tidningen skall de dra minst 30 minuter, jag tyckte de blev bra först dagen efter och ändå så är jag inte riktigt nöjd med dem, nästa gång skall jag strimla ner chili och salladslök för att få lite mer smak i dem.

1 Comments:

Anonymous Fönster said...

Det var meningen att jag skulle söka sidor med information om fönster, men hamnade på denna sida under en kvart med trevlig läsning!

3:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home