onsdag, augusti 26, 2009

Karin vs Emelie


Du har nog sett dem i affären, Frida, Emelies och de andras goda kakor från Göteborgs Kex.
Det som är lite annorlunda med dessa kakor är att man får receptet så man kan baka egna. Det är ungefär samma recept på alla kakor med lite variationer i socker och mjölsorterna.
Jag valde att baka Emelies bärdrömmar och fick tillsätta extra smör för att få ihop degen. Efter att ha läst på andra paket skulle jag nästa gång ta 1 dl mindre vetemjöl.
Receptet ger 20 stora kakor och Ja! De är stora! Och när jag säger det så är det så. De är dessutom ganska kompakta och eftersom degen är så pass hård så är det som om bakpulvret inte har ork att lätta upp kakorna. Det är iget fel på smaken och jag gillar att man skall hacka russinen, ett tilltag som kanske tom. skulle få min russinfobiske bror att ta en...
Sen är jag väldigt förtjust i torkade tranbär och använder dem gärna i musli och i sallader.
Även om det inte är något fel på kakorna så skulle jag gärna villa baka en betydligt mörare kaka men gärna med tranbär och hackade russin i.


Emelies bärdrömar 20 stycken men jag rekommenderar att du gör 30 st

4 dl vetemjöl (skulle ta 3 dl istället )
6,5 dl havregryn
150 g rumsvarmt smör
1 dl farinsocker
1 dl socker
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 msk ljus sirap
1 dl russin, hackade¨
75 g torkade tranbär, hackade
0,5 dl vatten

Blanda de torra ingredienserna och smula sönder smöret i blandningen, tillsätt resten av ingredienserna och blanda samman till en deg som formas till en lång rulle som läggs i kylen ca 30 minuter.
Skär rullen i 1 cm tjocka skivor som gräddas 10 -15 minuter i en ugn som står på 200 grader och omedelbart sänks till 175. Tar 10 - 15 minuter. Mina tog ingen färg utan såg nästan torkade ut. Låt svalna på galler.

2 Comments:

Anonymous Helena Ljunggren said...

Jag har spanat på de där kaksorterna eftersom jag är nyfiken på att göra dem själv. hur blev smaken tycker du? samma som "orginalet"?
Fina kakor var det hur som helst!

www.helenaljunggren.com

8:42 fm  
Blogger Karin said...

Nu gick det ett tag mellan köp och bak men mitt minne säger att de smakar som orginalet

10:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home