fredag, mars 20, 2009

Grekiska Julkakor


Till Café femman går man inte för den mysiga inredningens skull utan för att det är öppet dygnet runt, nästan i alla fall...De har gott kaffe och det är åtgång på det, dessutom kan man förutom ett delicatourval, lite bake off och mackor få hembakta kakor. Det kan vara muffins, cheesecake, rulltårta, gifflar fyllda med fetaost och innan jul låg det stora månformade kakor täckta med florsocker där en dag. Grekiska julkakor fick jag veta. Jenny har bakat dem fråga henne fick jag till svar när jag ville ha receptet. Jag vet fortfarande inte vem Jenny är, antagligen jobbar hon på dagen. Men i en bok som jag fick från Fontana i höstas som heter Maros kök hittade jag ett recept. Maro är fru Fontana och man kan säga att boken är en samlad utgåva av alla de receptfoldrar som delas ut i butikerna + lite till.
Mitt förhållande till grekisk mat är att gå till Plaka och beställa en grillspettallrik, sätta i mig mängder av fetaost på sommaren och ibland göra en moussaka. Jag lovar bättring här
Jag har testat lite saker i den men inte blivit riktigt klok på det. När det gäller bakrecepten ( jag har testat 2 st ) känns det som om hälften av beskrivningen är utlämnad. Synd!

Kakorna heter i alla fall Kourabiedes och skall enligt receptet formas till avlånga eller runda kakor, Jennys och kakorna i en annan kokbok som jag konsulterade kavlades ut tjockt och togs ut med stjärnor och månformade kakmått. kakorna skall vändas i florsocker, på bilden pudrade jag över det.
Förutom att kakora är jättegoda vinner degen första pris i tävlingen och godaste kakdegen.

Kourabiedes 20 grekiska storlekar eller 30 Karin size

250 g smör
1,5 dl florsocker
150 g mandel, mixad eller mald
1 äggula
0,5 msk konjak
5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Rör socker och smör pösigt, rör ner mandel, äggula och konjak. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner även dessa. Degen känns lite lös för att vara kakdeg, provkaka är att rekommendera.
Jag tog och formade en 3 cm rulle som jag sen skar i cm tjocka skivor som jag gräddade i 175 grader nästan 30 minuter. Sen fick de kallna
När de kallnat stänkte jag apelsinblomsvatten över dem, det skall egentligen vara rosvatten men jag hade inte det hemma. Sen skall de vändas i florsocker. Här gjorde jag så att jag frös dem och vände dem i socker vartefter jag tog fram dem.

Eftersom jag inte har någon som helst anknytning till Grekland har jag inga problem med att äta dem i februari, mars eller för den delen September.