lördag, november 22, 2008

Nigellas chokladfudge


Jag gillar verkligen Nigella och när jag fick Buffé i veckan föll jag för chokladkolan direkt, mycket tack vare att jag hade gott om mörk choklad i lådan och en burk kondenserad mjölk med okänt utgångsdatum i skafferiet. Det fanns dessutom pistagenötter, dock inte tillräckligt så jag fyllde på med mandel och hasselnötter. Nästa gång jag skall göra detta vilket bör bli till nästa jul skall jag nog ha i lite sprit, jag stod och höll i torkade tranbär ett tag men lade tillbaks dem. Fudgen blir precis så god som din choklad tillåter den att bli och kan varieras på massor av sätt och är superenkelt att göra, vilket det mesta Nigella gör är.

Fudge, 60 bitar enligt tidningen, jag har inte räknat

350 g mörk choklad i bitar
1 burk ( 400 g ) kondenserad mjölk, sötad
30 g smör
1 krm salt
150 g pistagenötter, hackade eller krossade direkt i påsen.

Blanda choklad, kondenserad mjölk, smör och salt i en kastrull, låt det smälta på svag värme tills allt är smält och blandat, rör hela tiden. Häll upp på bakplåtspapper och bred ut det till en kaka i den tjocklek du vill ha bitarna, låt kallna och förvara sen i kylen tills de stelnat helt.Skär i bitar och de kan frysas.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det lät smaskigt!

Vi tipsar om det i vår blogg

12:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home