fredag, maj 30, 2008

Nigellas fetafyllda auberginrullader

Jag har börjat med Mossagårdslådor igen men valt en större låda som jag skall ha varannan vecka istället. Vissa saker ville gärna hopa sig i kylen innan, speciellt mot slutet. Grönsakerna var jättefina, tomaterna har jag redan satt i mig ungefär som man annars plockar i sig smågodis. Auberginen verkade vara det som skulle attackeras först. Eftersom det är sommar så plockade jag fram Nigellas sommarmat. Jag tog mindre än hälften av fetaostmängden och fattar inte hur hon lyckas med att använda upp 250 gram på 10 rullader, speciellt inte som hon säger att hon lägger på en rågad tsk fetaoströra på varje auberginskiva. Däremot bör man salta lite på skivorna.
Här kommer min version med lilla fetamängden

1 aubergine
1 msk olja, om du steker i teflon
50 g fetaost
salt
1 liten eller större bit chili, beroende på smak och styrka
några kvistar mynta
lite citronsaft, 1/4 citron kanske
svartpeppar

Skär auberginen i 5 skivor på längden, skär bort de yttersta sidorna så att alla bita har två steksidor med vitt kött
pensla med olja och stek dem mjuka i stekpanna, eller kanske på grillen... salta lite.
smula fetan med en gaffel och blanda ner hackad chili och hackad mynta, dra ett par varv med pepparkvarnen och pressa citronklyftan i och blanda ihop. Fördela blandningen mellan auberginskivorna i ena änden och rulla ihop.
Jag hade ambitionen att koka tomatsås till men det blev en tomat-lök röra som man brukar få på crostini i Italien.

Etiketter: , , ,